Wednesday, 11 September 2013

Julyo & the Photosonic Orchestra at Spirit of Folk Festival

0 COMMENTs




Spirit of Folk Festival 
Venue:Dunderry Park, Dunderry Park, Navan, Co. Meath
Doors open: 13:00
Julyo & the Photosonic Orchestra will be performing at the ‘Best New Festival’ by the European Festival Awards in 2011! 
Spirit of Folk returns with The ‘Spirit of Folk Awards’ this Autumn.
Originally a three day camping festival, 2013 will see the birth of an exciting new initiative, held over two events.
The main ‘Feastival’ in September also promises to host an array of family friendly activities to delight attendees. As well as events such as Falconry, Living History, Shamanic drumming and Astronomy, a medieval feast will be included in the €50 ticket 
price. Think haunches of meat, hearty cassoulets, artisan cheeses, and freshly baked ginger bread!


‘We’ll have great folk and trad music, storytelling, traditional games, delicious food and arts and craft vendors up stairs in Whelan’s. We’re really excited to transform the place into a mini folk festival!’

On the night of September 21st, three of the top Irish folk artists will battle it out for the Spirit of Folk Award, which will include a €1000 cash bursary, recording time with Darklands Studios, and a creative writing week at Dunderry Park.

Thursday, 5 September 2013

Marche in D Major // J. S. bach / Julyo (Mandolin solo)

0 COMMENTs


Marche in D major, BWV Anh. 122 (Notebook for Anna Magdalena Bach)
Julyo (Mandolin solo)

Italian Mandolin by Puglisi, circa 1910's

www.PhotosonicOrchestra.com

Fenesta Vascia // Anonymous / Julyo (G. Puglisi Italian Mandolin 1910's)

0 COMMENTs



Fenesta Vascia // Anonymous / Julyo (G. Puglisi Italian Mandolin 1910's)
Julyo & the Photosonic Orchestra
www.PhotosonicOrchestra.com

ITALIAN (scroll down for English)
È la storia di un amore senza speranza di un giovane per una ragazza che abita dietro la finestra Vascia (misera, solo perché resta chiusa), un classico "ammore 'e vìco" d'altri tempi.

La canzone originale non ci è pervenuta, abbiamo la trascrizione di Guglielmo Cottrau, che si può considerare il padre della Canzone Napoletana moderna, avendo per primo, dal 1820, curato la trascrizione musicale delle canzoni dei secoli precedenti.

ENGLISH
It is the story of a hopeless love of a young man for a girl who lives behind the window vascia (miserable, just because it remains closed), a classic "ammore 'and Vico" of the past.

The original song has not survived, we have the transcript of William Cottrau, which can be considered the father of modern Neapolitan song, having first, in 1820, supervised the musical transcription of the songs of previous centuries.

Friday, 10 May 2013

Francesco Catania mandolin resurrection

0 COMMENTs
Restoring an ancient 1920's Italian mandolin by legendary liuther Francesco Catania from Estella, Sicily.

Monday, 29 April 2013

Julyo live at the Edinburgh Guitar and Music Festival 2013

0 COMMENTs


Event name: Julyo live at the Edinburgh Guitar and Music Festival 2013

Date: 27th May

Description:

Julyo upcoming performance in Scotland at the Edinburgh Guitar and Music Festival on May 27th!!

Julyo is an Italian guitarist, producer and mandolin player of Italian origin who has several International Awards for his film scoring work.A Berklee College of Music alumni, Julyo has also recorded and toured with Armando Corsi (Paco de Lucia), Mike Mangini (Steve Vai, Extreme), Mark Mangold (Cher, Michael Bolton), Michael Maccini (Simple Minds) and Keith Patchel (Television).

Official website:
www.JULYO.net

On Edinburgh Guitar and Music Festival:
http://www.edinburghguitarandmusicfestival.co.uk

YouTube promo video:
http://youtu.be/GIKW5DfN01Q


Venue name and city: Edinburgh Con Exchange

Start and end times: 5:45pm

Price: £10

Category: Live music




Tuesday, 2 April 2013

Intervista a Julyo, musicista italiano a Dublino ( )

0 COMMENTs



http://www.italianidublino.com/julyo-photosonic-intervista/


(in Italian)



In questi giorni ho avuto il piacere di intervistare Giulio “Julyo” D’Agostino, musicista di fama internazionale originario di Genova  che il prossimo 11 Aprile suonerà a fianco di Vinicio Caposselainsieme alla sua Photosonic Orchestra presso la Button Factory di Dublino. L’evento, organizzato con la collaborazione di Kammamuri Nite e dell’Istituto Italiano di Cultura, è anche su Facebook. I biglietti sono acquistabili a questo link.
Julyo è chitarrista, autore, produttore e DJ e nel corso degli anni ha portato la sua musica in giro per il mondo, dagli Stati Uniti al Giappone. Nel 2005 ha inoltre brevettato la Photosonic Guitar, uno speciale tipo di chitarra, riguardo alla quale ha poi girato un cortometraggio intitolato “Photosonic”.
Per saperne di più potete visitare il suo sito internet ufficiale www.julyo.net oppurewww.photosonicguitar.com.

- Ciao Giulio, ci racconti le tue esperienze professionali all’estero? Con chi hai avuto occasione di suonare in passato?
Sono ormai 15 anni che viaggio. Ho vissuto in tre continenti, America, Asia ed Europa. Ho suonato quasi tutti i generi musicali conosciuti su Internet ed ho avuto il piacere ( e dispiacere delle volte) di suonare con artisti di tutti i tipi, da popstar a video maker. Ora al volo mi ricordo di aver suonato con Michael Maccini dei Simple Minds, suonato il basso con i Take That, registrato con Mark Mangold produttore di Cher ed aver collaborato con Laurence Gartel della legendaria Factory di Andy Wharol.
Sicuramente una vastissima esperienza che mi ha aiutato a crescere non solo artisticamente ma anche umanamente.
E’ solo una questione di scala, lo scambio di energia che avviene quando si suona con o per qualcuno. Che siano 20 o 15.000 persone la musica ha la stessa magia: fa viaggiare anche a corpo fermo. 
- Cosa ti ha portato a Dublino e quali sono le tue iniziative e i tuoi progetti in Irlanda?
Arrivai nell’estate del 2008, pensando di rimanere per un anno e fare uno stacco con la musica. Arrivavo da una New York triste e con l’influenza e pensavo che l’Irlanda potesse essere una ottima “isola da esilio.”
In Irlanda ho suonato con vari progetti, il più recente con il bravissimo cantautore genovese Pietro Gabriele in Anima Libera.
- Suonerai a Dublino con Vinicio Capossela: per quali motivi ritieni che la sua musica meriti di essere ascoltata?
Vinicio è un visionario, un poeta, un artista spontaneo.
A tratti mi ricorda la libertà del mio idolo Frank Zappa. Come ogni artista spontaneo (che quindi non si rende conto di quello che fa, lo fa e basta), la sua musica merita di essere ascoltata, anche solo di passaggio. Perché ad un’opera d’arte non si nega la nostra attenzione.
- Ci puoi parlare della tua invenzione, la Photosonic Guitar?
La Photosonic Guitar, o “chitarra fotosonica”, è un sistema chitarra/computer che inventai durante l’estate del 2003 mentre vivevo a Copenhagen in Danimarca. E’ la realizzazione della sinestesia, il principio secondo cui ogni suono ha un colore.
- Cosa pensi del panorama artistico di Dublino e dell’Irlanda in generale? In che modo è diverso da quello italiano?
L’Irlanda è incredibilmente attiva e piena di diversità. A parte l’assenza di organizzazione, l’offerta musicale è sempre stata altissima, da musicisti professionali a band di college, da DJ tecno a musicisti di teatro. Quello che manca a Dublino è una comunicazione adeguata tra mondo dell’arte e pubblico. Spesso si perdono concerti perché non se ne conosce l’esistenza!
- Cosa pensi della musica irlandese? C’è qualche musicista, band o locale irlandese che apprezzi particolarmente?
La scena musicale irlandese è particolare. Se dovessi dare una definizione direi che e’ un “caos alla James Joyce”, un flusso di coscienza, il sogno di un marinaio ubriaco. Tantissime band, tantissimo talento, pochissima organizzazione, scarsissima informazione. Proprio per questo band come Hot Sprockets, Amazing Few, Jet Set Radio, The Aftermath sono come stelle che appaiono solo in una notte a cielo scoperto …. e a Dublino piove quasi sempre.
- Che consigli daresti a un giovane musicista italiano che vorrebbe “lanciarsi” in un’esperienza all’estero?
Il mondo della musica è cambiato enormemente negli ultimi 10 anni. Se prima si poteva contare su una “struttura” del mondo musicale, oggi viviamo in un caos di etichette indipendenti, milioni di band di musica originale, centinaia di milioni di cover band ed un continuo bombardamento di informazione via Internet.
Per il musicista che si vuole lanciare all’estero è richiesta capacità di autogestirsi, di essere presente dal vivo, focalizzandosi appunto sulle performance dal vivo e sul proporsi il più possibile davanti ad un pubblico. La maggior parte dei musicisti vive con lezioni di musica, con un lavoro come turnista e naturalmente basking (suonare in strada o a serata gratis in locali musicali e pub). Insomma, vita durissima ma non per questo priva di felicità. Diciamo che il mondo del divismo sta arrivando ad una fine certa. Il “sogno della rockstar” o del “musicista jazz cool” sono finiti. Unici giudici sono più che mai pubblico e stampa.
Quindi lanciarsi all’estero solo se si è convinti della propria passione.
La musica non è solo un’arte ma uno modo di vivere.

- Luca Cattaneo



Friday, 8 March 2013

VINICIO CAPOSSELA| 11 APRIL 2013 | Button Factory, Dublin IE feat. Julyo & the Photosonic Orchestra

0 COMMENTs

FOR IMMEDIATE RELEASE 


    In collaboration with
   KAMMAMURI NITE    Istituto Italiano di Cultura - Dublino      



“Italy’s greatest secret” - The Sunday Times

“Italy’s most intriguing musical traveller” – Mojo

 “A visionary songwriter... he spins enigmatic fantasies of both skid row Americana and mythological Italy in a grittily elegant cabaret-jazz style.”  - The New York Times

A larger-than-life character on the Italian music scene, Vinicio Capossela (born in Hannover, Germany, 1965) boasts an extraordinary career dating back to 1990. Capossela's world evolved from American underground culture and the ‘road myth’ - namely Jack Kerouac, Charles Bukowski and Tom Waits - as well as the Italian exoticism embodied by the legendary Luis Prima in the US, or Renato Carosone in Italy. The rebetiko music comes from a catastrophe, from a major crisis and from a massive migration and it has always had a subversive content.
The rebetiko music talks about what we lost, it’s a music that does not forget its origins. It is played indoors, where you can drink and think about your personal pains. It's a kind of music that is shared at the table, like an “eucarestia”.
Vinicio Capossela will be with the great Rebetiko musicians: Vassilis Massalas on guitar and baglama, Ntino Chatziiordanou on Farfisa organ and accordion, Dimitri Emmanouil on percussion, bouzouki player Manolis Pappos. Completing the organic: Ace Alessandro Stefana  (guitar) Glauco Zuppiroli (bass).



“The color sound merchants: Photosonic Orchestra!” - Hot Press Magazine
“One of the most innovative artists of his generation” - New York Post

Supporting act will be provided by another visionary Italian artist, the Genoa-born Award winner guitar player Julyo and his Photosonic Orchestra (with a brand new “contemporary-folk” line up performing a mix of Italian folk tarantellas and World grooves).  Julyo has also recorded and toured in Europe, USA and Asia with Armando Corsi (Paco de Lucia), Mike Mangini (Steve Vai, Extreme), Mark Mangold (Cher, Michael Bolton), Michael Maccini (Simple Minds) and Keith Patchel (Television).  Julyo is the inventor of the “Photosonic Guitar” the first music instrument to translate sound into colors.
Julyo will be with the amazing Photosonic Orchestra: Vimbai “Vee” on saxophone and African piano from Zimbabwe, Bogdan Rusin from Poland on viola, Irish trad flute / harmonica player Dowie Mooney, Laura Ann Brady on auto harp and vocals, French percussionist Francois “FX” Ruellan and Italian guitarrist Luca.
Opening act by Italian actor and musician Silvia Napoleoni.
ARTIST CONTACT:
Infoline: 086 455 8897 (SMS only)
PR: Kammamuri Nite    KammamuriNite@gmail.com
Facebook page:               https://www.facebook.com/events/277532802379914/
INFO TICKET:              http://www.tickets.ie/event.aspx/vinicio-capossela-the-button-factory
YouTube promo video:  http://youtu.be/AW1IaEMeQ7A